Biografie

Creatief kind

Ik danste eerder dan dat ik liep, ik zong eerder dan dat ik kon praten… elke verjaardag werd benut om mijn nieuwe dansen te laten zien of toneelstukjes op te voeren. Het zat er dus al van jongs af aan in. Rond mijn zesde wilde ik erg graag op dansen en daar ben ik nooit meer mee gestopt. Ik heb alle stylen wel een keer gedaan. In het demo- en selectieteam heb ik de lessen modern tot breack dance, klassiek ballet tot volksdans gehad. Daarnaast ben ik jaren hulpjuf geweest bij de peuter en kleuter dansles. Tot aan groep 8 heb ik eigenlijk alleen maar gedanst. Toen de keuze voor de middelbare school kwam, was die keuze niet zo heel moeilijk. Ik wilde naar de middelbare school met een musicalklas want daar kreeg ik ook dansles. Hier heb ik kennis gemaakt met zingen en acteren. Ook hierin bleek ik mij heel goed te kunnen vinden. Want het was geen keuze voor mij om te zingen, te dansen en te acteren. Ik moest het gewoon doen. Ik moest mij gewoon op deze manier uiten. Ik heb toen ik op de middelbare school zat ook auditie gedaan voor een amateur gezelschap die met een musical door heel de randstad heen zouden gaan trekken. En tot mijn verbazing kreeg ik een plekje in de cast. Ik heb heel veel theaters gezien in die maanden. Het voelde dan ook als een logische stap en goede keuze dat ik na mijn middelbare school naar een musical of theateropleiding zou gaan. Ik heb gestudeerd aan the Dutch Academy of Performing Arts (DAPA) in Den Haag. Ik ben hier heel breed opgeleid: danseres, zangeres, actrice, theater maker, docent, ondernemer, regisseuse. Ik heb op DAPA een combinatie opleiding gedaan. Ik ben afgestudeerd als Onderwijs Assistent en heb tijdens mijn studie drie jaar dans, zang en dramalessen gegeven op basisscholen. Ook heb ik een aantal creatieve/ educatieve projecten uitgewerkt en uitgevoerd. Dit dus in combinatie met de artistieke vakken van de opleiding.


Basisschool en middelbare school

Ik heb het op school als jong meisje qua leren niet altijd heel makkelijk gehad, ik kon de dingen wel, maar ik liep gewoon vast in het reguliere schoolsysteem. Met alle lessen had ik langer nodig om de stof tot mij door te laten dringen, er dieper op in te gaan en echt te snappen wat nou eigenlijk de bedoeling was in het boek. Maar ook op sociaal gebied had ik het niet altijd makkelijk. Ik was een heel gevoelig kind. Dus alles wat er zoal in de klas gebeurde kwam hard bij mij binnen. Zowel positieve dingen als negatieve dingen. Ik had vaak moeite met hoe wij als klasgenootjes met elkaar omgingen, of we nu wel of niet vrienden waren. Ik speelde altijd liever met de jongens dan met de meisjes, ik was een kind dat eigenlijk liever alleen werkte en alles alleen maakte op school. Dit was vaak mijn eigen keuze, maar als kind is dat soms toch moeilijk om met bepaalde dingen om te gaan. Gelukkig had ik een thuis waar ik alles wat ik op school miste, thuis wel kon doen. Mij fysiek en mentaal kunnen uiten op creatief gebied. Elke dag waren wij na school aan het tekenen, verven, knutselen, tenten aan het bouwen, dansjes aan het maken en toneelstukjes aan het uitwerken. Doordat ik zelf veel deed aan creatieve dingen, heb ik mij altijd kunnen blijven uiten en ontplooien. Mijzelf kunnen ontwikkelen en uitdagen, mijzelf goed leren kennen en een duidelijke mening over dingen en mijn zelfbeeld kunnen schetsen. En dit alles heb ik echt kunnen doen door mezelf te leren uiten met dans, zang en drama.


Hier en nu

Alles wat ik zelf geleerd en ervaren deel ik nu met anderen. Met kinderen, jongvolwassenen, leerkrachten en ouders. Hoe mooi is het dat ik beide werelden, school en artistiek, combineer. Kan bijdragen aan de ontwikkeling van een kind door middel van dans, zang en drama. Want het gaat niet alleen om het dansen, zingen en acteren. Maar het gaat ook juist heel erg over hoe een kind zich voelt, hoe het kind zichzelf ziet als het naar zichzelf in de spiegel kijkt, wat het kind belangrijke normen en waarden vindt in het leven,  hoe het kind met gevoelens en emoties om mag leren gaan. Dat het kind bepaalde patronen van zichzelf gaat leren herkennen, zowel in een positieve als negatieve situatie, en dat het kind hier mee om leert gaan dus ook naar kan gaan leren handelen.  En leerkrachten en ouders mee kan nemen in de denkwereld van kinderen, hoe kinderen creatief uit te dagen zijn, hoe je dans en drama in kunt zetten om de kinderen sociaal vaardiger te krijgen. In september 2021 zal ik starten met de deeltijd studie Pabo Spring aan de Hogeschool Leiden, om mijzelf verder te blijven ontwikkelen en uitdagen. Deze opleiding zal ik naast mijn werk voor Meepz volgen.


 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Instagram
LinkedIn